F1 GP Belgie 2013 – Spa Francorchamps

22. – 26.8.2013

Většinu roku 2013 jsem pobýval v Holandsku/Německu. Jakožto dlouholetého fandu závodů F1 mě napadlo udělat si menší výlet a zažít atmosféru závodního víkendu Formule 1 na vlastní kůži. S předstihem jsem koupil lístky (jeden 138€) Spolu s mým kamarádem a sestrou jsme tak v srpnu 2013 vyrazili na F1 do Belgie.

Cesta do Spa

Jak už nadpis napovídá, Velká cena Belgie se jezdí na okruhu ve Spa Francorchamps. Z ČR je to asi 800 – 1000 km podle toho, odkud jste. Jak už jsem psal, bydlel jsem tou dobou na hranicích mezi Holandskem a Německem, zhruba 300km od belgického Spa. Kamarád s mojí sestrou vyrazili z Brna už ve středu. U mě jsme všichni přespali a ve čtvrtek před obědem jsme vyrazili směr Belgie.

Za několik hodin jsme s plně naloženou Fabií byli v Belgii. I přes strasti spojené s GPS navigací, kdy jsme jeli lesem po něčem, čemu se ani nedala říkat cesta jsme konečně dorazili k okruhu.

Čtvrtek

Zaparkovali jsme auto na jednom z nedalekých parkovišť a vydali se směrem k Paddocku (zázemí týmů, pozn. red.). Ve čtvrtek odpoledne se totiž otevírají brány boxové uličky a pro veřejnost (se vstupenkou) je přístupná celá boxová ulička spolu s cílovou rovinkou. V praxi to znamená hlavně to, že je možnost vidět monoposty a piloty F1 z bezprostřední blízkosti a získat třeba i autogram 🙂

Autogram se mi, narozdíl od kamaráda, ulovit nepodařilo, ale i tak to stálo za to. Prohlídku nedoporučuji lidem, kteří nemají rádi „davové šílenství“.

Po skončení prohlídky jsme se vydali do našeho kempu. Měli jsme zakoupené místo pro stan a auto v oficiálním „Green Camp“ hned u okruhu. Za 160€ na víkend dostanete ohraničený čtverec, kam se vejde jedno auto a stan. Dostat se do kempu nám trvalo dlouho, protože značení a celkově organizace v okolí nebyla nic moc. Nakonec jsme ale trefili a večer už jsme grilovali u našeho stanu 🙂

Pátek

V pátek jsme se dopoledne šli podívat na volné tréninky. Z kempu to bylo ke vstupu na tribuny coby kamenem dohodil. Kromě F1 se o závodním víkendu konají také další závody. Konkrétně v Belgii to byly formulové série GP2 a GP3 a závody aut Porsche. O zábavu tak bylo bohatě postaráno. Okruh ve Spa je svojí délkou přes 7 km nejdelší v celém seriálu. V průběhu dne jsme tak vystřídali více tribun, abychom zjistili, kde to bude nejlepší na nedělní závody.

Kdo alespoň trochu zná okruh ve Spa, tak z fotek zjistí, že v pátek jsme toho nachodili mezi tribunami opravdu hodně. Večer jsme si zajeli do nedalekého městečka Malmedy do obchodu, pro nějaké jídlo na večeři.

Sobota

V sobotu bylo na tribunách o poznání více lidí. Na programu byly kvalifikace a odpoledne také první závody doprovodných sérií. Ráno jsme si vzali občerstvení na celý den a vyrazili na tribunu 🙂

Během dopoledne se přehnala menší přeháňka. Ve Spa se ale musí počítat se vším, takže deštníky/pláštěnky nesmí chybět v povinné výbavě. Po obědě se už počasí udobřilo a užili jsme si tak kvalifikaci i odpolední závod.

Odpoledne po závodech jsme kromě nákupu vyrazili podívat se do města. Vypadalo to jako ve středověku. Jen všude byly auta. Ve městě panovala klidná a přátelská atmosféra.

Večer v kempu to žilo. Kdo si představuje klidný kemp plný stanů, je úplně mimo ! Hlasitá hudba hrající ze všech stran, laserové efekty, ohňostroje…. Oficiální kemp přímo u tratě rozhodně není pro klidný spánek. Byla to jedna velká párty až do rána. Nejen proti hlasitému hukotu motorů, ale hlavně pro klidný spánek se hodí špunty do uší. Už pro tuhle atmosféru se vyplatí vyrazit do světa a nesedět doma u televize.

Neděle

Nadešel den D. V 8:00 se otevírají brány areálu. To znamená, že alespoň od 6ti hodin musíte stát ve frontě u brány, aby jste seděli v první řadě (neplatí pro majitele dražších vstupenek na konkrétní sedačku). Nakonec jsme seděli tam, kde jsme chtěli. Za cenu ostrých loktů a „hádky“ s nějakým Belgičanem, kterému jsme nerozuměli ani slovo. V neděli je to na tribunách doslova „hlava na hlavě“.

Po závodech nižších sérií už přišla na řadu F1. Nejprve přehlídka veteránu a představení jezdců. Pak už se vše chystalo k samotnému závodu. Atmosféra při závodech byla vynikající.

Ze samotného závodu fotky nemám, jelikož jsem nechtěl fotit, ale sledovat závod. Ani na fotkách by však nevynikl hluk, když kolem vás projíždí celé startovní pole v prvních pár kolech.

Po posledním závodu bývá v Belgii zvykem, že se diváci smějí projít po trati. Toho jsme samozřejmě využili. Prošli jsme docela velkou část tratě. Vyšli jsme si dokonce kopec a slavné esíčko Eau Rouge. V televizi se to vůbec nezdá, ale je to prudký kopec.

Většina fanoušků opustila kemp odpoledne nebo večer po závodě. My jsme, spolu s dalšími zůstali až do pondělí. Večer jsme pak u ohně pálili co se dalo, aby nám nebyla zima.

Pondělí

V pondělí ráno jsme sbalili stan a všechny věci. Nezapomenutelný víkend v Belgii končí. Zapli jsme navigaci a vydali se na asi 1000 km dlouhou cestu do Brna.

Dojmy

Celkově hodnotím víkend jako skvělý zážitek. Každému, kdo je alespoň trochu fanda motorsportu, doporučuji. Je to úplně něco jiného, než sledovat často velice nudné závody v televizi. Naživo je to více než o závodech o celkové atmosféře a také o fanoušcích z celého světa. Ve výsledku tak ani nesledujete závod jako takový, ale vychutnáváte si tu atmosféru 🙂

Pro každého fanouška F1 je Spa Francorchamps tím pravým místem, kde strávit víkend.

Cenová kalkulace:

Vstupenky:

V předprodeji nejlevnější – 130€ + poštovné (na osobu)

Ubytování:

Kemp na víkend (čt-po) – 160€

Doprava

Benzín – cca 4000 – 5000,- (podle spotřeby auta)

Shrnutí:

Celkem za 1 osobu cca 7000,- + navíc výdaje za stravování a suvenýry.